CHAPT

ER 1V

IMPERIALISTS AND TOKUGAWA RETAINERS

The Tokugawa Government re-
turned its mandatory power to the
Emperor in 1867. This gave rise to
heated discussions smong the Toku-
gawa rectainers and the Imperialists.
The lmperialists were wiser than
the other in taking advantage of the
situation. They issued the Dajokan
Nisshi in February, 1868 and print-
cd the reporta of battles which were
being fought between the lmpcrial-
ists and the Tokugawa samurais.
Not only that but the Imperialists
backed Mr, John Hartley, a resi-
dent jn Osaka, when he attempted
to issue a paper named Kakkoku
Shimbunshi (All Conntries News).
The paper was first issued in April,
the same year. The restoration of
the Imperial regime was first report-
ed to the people in western Japan
through Hartley’s paper. The first
number of the journal had an ar
ticle with the caption of “Dai Nip-
‘pon”. It read to the following pur-
port:—

“We are greatly rejoiced at the
Imperial Restoration, effected when
®ll the people in Japan are suffer-
ing from the high prices of commo-
dities. The people will remain loyal
to the gracious Emperor and to the
country, leading an industrial life in
their own line. The visit of ths
Kwperor to Osaka was a source of
happiness to the people here, not
on'y Japancse but foreigners also.
It must be wished that all the coun-
try will be unified and peace will
obtain forever, and that the com-
munications with other countries
will long be maintained.”

It is clear from the tone of this
article that the paper was backed
by the Imperialists whose p.ower was
rising in the western part of Japan.

10

The newspapers issued in the year
of the restoration included such
pypers as the Chugai Shimbun (In.
ternational News), the Dajokan
Nisshi (Government Daily Bulletin),
the Koko Shimbun, the Yenkin
Shimbun (Far and Near), the Nai-
gai Shimpo (The world), the Mo-
shio-gusa, the Nrigai Shimbun, the
Nichi-Nichi Shimuun (Daily News).
the Koshi Zappo, the Kojo Nisshi
(Tokyo News), the Shisei Nisshi
(City News), the Chindai Nisshi,
the Chinjo-fu Nisshi ond several
others. The English equivalents to
these names are only translations
venturcd by the author for the bene-
fit of foreign readers. The follow-
ing data of these publications as to
the dates of their issue and the
editors’ names will be of some use
whencever references are madcz

The First Year ¢f Meiji
Beginning with September 8,

1868

1868 (the Fourth Year of
Keio)
Feb. 24 Chugai Shimbun, Edi-

tor:—Shunsan Yanagawa,

Price:—Onc momme.
Dajokan Nisshi.

March 25. Anzai-sho Nisshi,

March 2. Kaigun Kaisha Ni-
chi-Nichi Shimbun.

Kakkoku Shimbunshi.

April 3. Koko Shimbun. Edi-
tor:—Genichiro Fukuchi.
Price:—QOne momme.

April  10. Yenkin Shimbun.
Price:—One momme.

April 10, Naigai Shimpo.
Daily. Price;—eight bu.

(1 bu—25 sen or 8/10 mom-

Edi-

Feb,

me)
: April 11. Moshio-gusa.



2
IMPERIALISTS AND TOEUGAWAS

tor:—Ginko Kishida. Of-
fices—No. 81 Yokohama.
Price:—One momme.

April 17. Naigai  Shimbua.
Weekly. Office:—Chishin-

. kan, Osaka.

April 27. Koshi
Pricc:—one inomme.

May 6. Kojo Nhizhi. Price:—
. one momimne.

May 19.  Shisei Nisshi. Price:—

5 bu.
June. Chindai Nisshi.
Aug. 8. Chinjo-fu
Price:—one momme,
« Dec. Tokyo-Jo Nisshi.

Zappo.

Nisshl,

As is seen from the above, the
year 1868 is the memorable year,
not only for the revolutionary
change effected in the political his-
tory of Japan but for the rise of
modern journalism in this country.
The phenomenon tells us how news-
papers were needed by the Tokuga-
wa Government and the Refurmers
for their own political reasons.

Th= Chugai Shimbun, which was
first issued on February 24, 1868, by
Ghunsan Yanagawa, was one of the
best papers among those which ap-
peared in those days. Not only in
quality but also in the choice of edi-
torial stuff, the paper surpassed
others. The editor-in-chief, Shunsan
Yanagawa, was a leamed scholar of
the Chinese and Japanese classics,

also of the Dutch, English and
French languages. He was born in
Nagoya and was a genius. He trans-

lated more than 100 foreign books
for the lord of Owari. Later he be-
came a teacher at the Kaiscijo, a
Government institute for the study
of foreign languages. On March 12,
1871, he dicd of a sudden illness at
a certain restaurant in the city while
he was toking dinner with a friend
of his.

How important a position was held

by the Chugal Shimbun among the
papares in those days can be judged
from the editorials of a few other
papers, such as the Naigai Shimpo
and the Yenkin Shimbun, which ap-
peared in the same year as the Chu-
gai Shimbun, although two months
later.

Th Naigal Shimpo said in its first
number:

“Since the appearance of ncwspa-
pers in France in the Kwanyei pe-
riod (1624-1629), other nations g)]-
lowed the example and now there is
no country on earth where no news-

apers are issued. There is now the

hugai Shimbun in Yedo by which
the general public is informed of
events at home and in other coun-
trics,. However, it is a pity that the
journal neglects the news reported
by English papers in Yokohama.
Therefare, the Naigai Shimbun has its
own reason for existence, in that it
will contain the news from English
papers in Yokohama and also will
print all Government orders and ap-
pointments, so that it will be useful
for the general public.”

The Yenkin Shimbun also said in
its editorial:

“Although there are several papers
already in existence, such as the Chu-
gai Shimbun and the Naigai Shimn
bun, we deem that there is still room
for more papers. The function of
newspapers is to carry anything new
interesting to the public and we
pledge ourselves that we will dg ou. -
best in the discharge of our dulies.”

All these late-comers mentioned the
Chugai Shimbun as their esteemed
predecessor. They equally gaid, how-
cver, that they had their own reasons
ifor existence. The Naigai Shimbun
pointed out the absence of foreign
pnews in the Chugal Shimbun, saying
that it would try its best to introduce

11

J



THE DEVELOPMENT OF JAPANESE JOURNALIEM

the reports in Yokohama foreign pa-
pers to the Japanese readers. But,
this statement is false, because as is
secn from any copy of the Chugai
Shimbun, it printed translations from
Yokchama English papers. Not only
that, but the following editorial in
fts first issue proves it

“We have been disseminating ‘copies
of the news translated from Finglish
language papers in Yokohama, such
as the Japan Times and the Herald,
but our copies were scribbled by our-
selves, so the circulation was limited.
Now wc are glad to say that we have
arranged to issue our paper printed
from wooden blocks, The prices of
commodities in Yedo will be reported.
__Ed_ll

<
Then surveying the origin of naws-
papers in Japan, it said;

“Newspapers are now to be found
in any large town in the world. It
is 50 not only in Europe or Amer-
fca but albo in big Oriental towns,
such as Hongkong, Shanghai, Singa-

Eore or Ceylon. Japan must have
er own newspapers. In 1863 a paper
was started in Yokohama by an Eng-
lishman and since then there have
been six papers. However, all of
these are run by foreigners. They
cannot be called Japanese papers in
the strict sense. Seven or eight years
ago, the Kaiseijo Institute publish-
ed a newspag .r but it was not favour-
ed by the public at that time. We
are pglad to say that our paper has
been very popular since its appear-
ance and has found its way cven into
the remotest towns. Only within a
month of its first issue, our subscrib-
ers have increased to 1,500. From
this fact it can be judged that people
now like to read the news of the
day and that Japanese culture has
improved so far. Now in Kyoto there
{s a .journal called the Dajokwan
Nisshi but this being under the con-
trol of the Imperial Government, it
is not proper to compare our journal
with it. We claim ourselves that our
paper, the Chugai Shimbun, Is the
father of Japanecse journslism in its
true sense.”

12



